ΚΕΙΜΕΝΑ

Κείμενα

Δέκα αυστηρώς πολιτικά ελληνικά χιπ χοπ κομμάτια που έγραψαν ιστορία

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2019

Δέκα αυστηρώς πολιτικά ελληνικά χιπ χοπ κομμάτια που έγραψαν ιστορία

Το χιπ χοπ στην Ελλάδα έχει τις ρίζες του στα τέλη της δεκαετίας του '80. Συγκροτήματα όπως οι FF.C, οι Active Member, οι Terror X Crew, η Βαβυλώνα, οι Στίχοιμα κ.α. κατάφεραν με το δικό τους στύλ να αφήσουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους σ' αυτό που σήμερα ονομάζουμε ελληνική χιπ χοπ σκηνή.

Στο παρόν αφιέρωμα, παρουσιάζουμε τα δέκα σημαντικότερα ελληνικά πολιτικά χιπ χοπ κομμάτια, που έγραψαν ιστορία στο χώρο και των οποίων οι στίχοι είναι τόσο επίκαιροι που μοιάζουν σαν να γράφτηκαν χθες.


FF.C – Παραμύθι (2004)

Οι FF.C ή αλλιώς Fortified Concept (Οχυρωμένη Αντίληψη), ιδρύθηκαν το 1987 από τον Δημήτρη Πετσούκη («Σκηνοθέτης»), τον Κώστα Κουρμένταλα («Ρυθμοδαμαστής») και τον Θωμά Πυτικάκη («DJ Everlast»), αποτελώντας το πρώτο συγκρότημα που εμφανίστηκε στην ελληνική χιπ χοπ σκηνή.

Το «Παραμύθι» είναι ένα από τα καλύτερα και πιο προφητικά κομμάτια των FF.C. Με εξαιρετικά διορατικό στίχο, μιλά για χρεοκοπημένες ιδεολογίες, την παρακμή του hip hop και την ηθική κατάπτωση της χώρας.

Κυκλοφόρησε το 2004 στο άλμπουμ «Κλασσικά Ηχογραφημένα».

...Τώρα όλες οι πολιτικές παρατάξεις έχουνε γίνει ένα,
η εξουσία είναι γλυκιά κι ελκυστική για τον καθένα...



Active Member – Τι άλλο φοβάσαι (2005)

Οι Active Member υπήρξαν οι πρωτεργάτες του μουσικού κινήματος του «Low bap». Ιδρύθηκαν το 1992 από τους Μιχάλη Μυτακίδη («B.D. Foxmoor»), Γιολάντα Τσιαμπόκαλου («Sadahzinia»), Νικήτα Κλιντ («Xray»), Δημήτρη Κωνσταντόπουλο («Real D») και Δημήτρη Κρητικό («DJ MCD»).

Στο τραγούδι «Τι άλλο φοβάσαι», που αποτελεί «γροθιά» στους φόβους του μέσου έλληνα μικροαστού, το συγκρότημα αλλάζει χίλια πρόσωπα και φτάνει ως τα πέρατα του κόσμου για να ταυτιστεί με κάθε τι αδικημένο και κατατρεγμένο.

Κυκλοφόρησε το 2005 στο άλμπουμ «Blah-Blasphemy».

...Γίνομαι τάφος αντάρτη στο Ιράκ και μοιρολόι στην Παλαιστίνη
τυφλός στη Βοσνία Ερζεγοβίνη
πεινασμένος ιθαγενής στο Μεξικό
χίλιες επεξηγήσεις για το φόβο σου στο λεξικό...




Terror X Crew – Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει (1997)

Οι Terror X Crew ή αλλιώς TXC (Το Πλήρωμα του Τρόμου), ήταν εκείνοι που διαμόρφωσαν το σκληροπυρηνικό χιπ χοπ στην Ελλάδα και αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για πολλά μεταγενέστερα σχήματα του χώρου. Ιδρύθηκαν το 1992 από τους Αρτέμη Φανουργιάκη («Αρτέμης»), Ευθύμη Μπίλιο («Ευθύμης») και Χρυσοβαλάντη Στραβαλέξη («DJ ALX»).

Δώδεκα χρόνια μετά, η στροφή τους από τον αντισυμβατικό/αντιεξουσιαστικό στον ελληνοκεντρικό/εθνικιστικό στίχο δίχασε το κοινό τους και σηματοδότησε τη διάλυσή τους.

«Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει» ήταν ένα κομμάτι, εξίσου προφητικό, που διαφοροποιούταν από το κυρίως ρεύμα, βάζοντας στο στόχαστρο κατά κύριο λόγο το στρατό, την αστυνομία και τις φοιτητικές παρατάξεις, και προειδοποιούσε τους ιθύνοντες πως «έχει ένα πρόβλημα για κάθε τους λύση».

Κυκλοφόρησε το 1997 στο άλμπουμ «Η Πόλις Εάλω».

...Μα τόσα χρόνια δεν καταφέρανε ν' αλλάξουν τα μυαλά μου.
Δεξιοί κι αριστεροί τώρα χαθείτε από μπροστά μου...



ΝΕΒΜΑ – Ξεχασμένοι ήρωες στη χώρα της μιζέριας (1997)

Ένα από τα πρώτα συγκροτήματα της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής που ιδρύθηκαν το 1994, υπήρξαν και οι ΝΕΒΜΑ, αποτελούμενοι από τους Βαγγέλη Σερίφη («DJ Rico»), Νίκο Παυλίδη («Ισορροπιστής»), Αλέξη Δεδεγκίκα («Αλέξης Δ»), Δημήτρη Καντάρη («Κυβερνητικός Διπρόσωπος»), Νεκτάριο Καραγιάννη («Αδιαπέραστος») και Νίκο Φωτεινόπουλο («DJ Faid»).

Όπως αρχικά όλα τα τραγούδια τους, έτσι και το κομμάτι «Ξεχασμένοι ήρωες στη χώρα της μιζέριας», είχε στίχους με έντονο κοινωνικό και πολιτικό προβληματισμό, αντίθετους με το ρεύμα της εποχής.

Κυκλοφόρησε το 1997 στο άλμπουμ «Μακριά απ' τη Γιορτή».

...Ειδικοί εξεταστές και με πείρα κριτικής
να βγάζουν την απόφαση δεν πρέπει ν' ακουστείς
γιατί ξυπνάς λέει συνειδήσεις δεν είσαι πια σωστός
μείνε ανεγκέφαλος ή γελωτοποιός...




Βαβυλώνα – Η μεγάλη του έθνους σχολή (2001)

Το καλοκαίρι του 1997 ιδρύεται η Βαβυλώνα, ένα από τα θρυλικότερα χιπ χοπ/low-bap και rapcore συγκροτήματα, από το οποίο πέρασαν συνολικά 19 μέλη. Τα αρχικά μέλη τους ήταν οκτώ: ο «Βέβηλος» (Θανάσης Κατσαντώνης), το «Θηρίο» (Κώστας Δράκουλας), ο «Πρίγκιπας» (Δημήτρης Παπούκας), ο «Πυροβάτης» (Δημήτρης Μαντζούτσος), ο «Κύρος» (Γιώργος Στεργίου), ο «Μέθυσος» (Μιχάλης Κουινέλλης) και ο «Παράφρων» (Μίλτος Βουργίδης)⸱ το όγδοο μέλος, ο «Σάτυρος», ήταν «ενσάρκωση» των στίχων των Active Member.

Στο κομμάτι του «Η μεγάλη του έθνους σχολή», το συγκρότημα «τα βάζει» με τη σήψη της ελληνικής κοινωνίας και αυτό που αποκαλούμε επιγραμματικά «το σύστημα»: από το πολιτικό και θρησκευτικό μέχρι το καλλιτεχνικό και κοινωνικό κατεστημένο.

Κυκλοφόρησε το 2001 στο άλμπουμ «Τα τέρατα παίζουν ακόμα».

... Μπορείς να γίνεις ένας έγκυρος ρουφιάνος
ένας έξυπνος χάνος ή ένας πάμπλουτος ζητιάνος...



Βέβηλος – Το μίσος (2015)

Δύο χρόνια μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από τους ναζιστές της Χρυσής Αυγής, το μέλος των «Βαβυλώνα» και «Ομερτά» και γνωστός για τους πολιτικοποιημένους στίχους του, Θανάσης Κατσαντώνης («Βέβηλος») γράφει ένα τραγούδι για το μίσος.

Το κομμάτι περιλαμβάνει κοφτερούς στίχους σαν μαχαίρια για να περιγράψει σύντομα και περιεκτικά το μίσος σε όλες του τις πολιτικές και κοινωνικές του εκφάνσεις.

Κυκλοφόρησε το 2015 και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ «Το Βιβλίο των Ηρώων του Δρόμου» που κυκλοφόρησε ένα χρόνο μετά.

...Είναι το μίσος παράξενα φτιαγμένο
αχόρταγο κομπλεξικό και ξυρισμένο
στοιβαγμένο σε φάλαγγες και σε πυρήνες
σε εθνόσημα, μαχαίρια και κρεατίνες...




Στίχοιμα – Εδώ Αθήνα (2012)

Οι Στίχοιμα ένα από τα πιο δημοφιλή εναλλακτικά και underground χιπ χοπ συγκροτήματα στην Ελλάδα. Ιδρύθηκαν το 1999 από τον Βαλάντη («Xplicit») και τη DJ-παραγωγό, Μαρίνα.

Το κομμάτι «Εδώ Αθήνα» περιγράφει αριστοτεχνικά την ελληνική κοινωνία του σήμερα με στίχους «απαγορευμένους» για την πολιτική ορθότητα και τον καθωσπρεπισμό.

Κυκλοφόρησε το 2012 στο άλμπουμ «Μηχανές».

...Αθήνα όλο αλλάζει και όλο ίδια μένει,
κι οι καθυστερημένοι νομίζουν πως φταίν' οι ξένοι...




Ρόδες feat. Ενδελέχεια – Άλλη μια στατιστική (2005)

Το 2002 ιδρύθηκαν οι Ρόδες, ένα επίσης εναλλακτικό αλλά και rock, electronica, hip hop συγκρότημα. Αποτελούνταν από το πρώην μέλος των Active Member, Νικήτα Κλιντ («Xray»), τον Σωτήρη Παπαγεωργίου («Stab») και τον Νίκο «Ατόφιο» στα μικρόφωνα, τον Χρήστο Τσάμπουρα («Volvo») και τον Άρη Ζαρακά («Ζάρι») στις κιθάρες, τον Μάριο Χασαλεύρη («Κόρμο») στο μπάσο, τον Χρήστο Διακουμή στα τύμπανα, τον Γιώργο Ζουζανέα («Κούβα») στα κρουστά και τον Αλέκο Σώρρο («Vertical») στα samplers.

Το τραγούδι «Άλλη μια στατιστική» σε συνεργασία με τη ροκ μπάντα, Ενδελέχεια, είναι ένα πολύ καλά ζυγισμένο κομμάτι με «ψαγμένους» στίχους που περιγράφει την πικρή αλήθεια του σύγχρονου Έλληνα ο οποίος «βρίζει Αμερικανούς αλλά γουστάρει coca cola» και πολλά άλλα.

Κυκλοφόρησε το 2005 στο άλμπουμ «Στη γιορτή της φαντασίας».

...Βρίζεις Αμερικανούς μα γουστάρεις Καντάφι, Σαντάμ,
Βρίζεις Τούρκους μα γουστάρεις μπριάμ.
Βρίζεις Εβραίους, Αλβανούς και Bin Laden
μα γουστάρεις coca cola, φτηνά χέρια και Ταλιμπάν...



Social Waste – Φράουλες στη Μανωλάδα (2013)

Το 1999 γεννιούνται στο Ηράκλειο της Κρήτης οι Social Waste. Μέλη τους, ο Λεωνίδας Οικονομάκης, ο Μανώλης Τσαντηράκης («Παρίας»), ο Μανώλης «Ανίατος» και ο Γιώργος «Πολύτροπος». Οι Social Waste θα γίνουν γνωστοί για τον άκρως πολιτικοποιημένο τους στίχο και θα «αγκαλιαστούν» από διάφορα αυτόνομα και επαναστατικά κινήματα σε όλο τον κόσμο.

Το κομμάτι «Φράουλες στη Μανωλάδα» σατιρίζει με αιχμηρό στίχο τη δεύτερη μνημονιακή κυβέρνηση Σαμαρά αλλά και γενικότερα τα πολιτικά δρώμενα της τότε εποχής, συμπεριλαμβάνοντας τους αστυνομικούς, τα ΜΜΕ, τις εξορύξεις χρυσού στη Χαλκιδική και τον εργασιακό μεσαίωνα.

Κυκλοφόρησε το 2013 στο άλμπουμ «Στη Γιορτή της Ουτοπίας».

...Αφού σε σπρώξανε πρώτα στην ανεργία
Τώρα σου αλλάζουν τη δουλειά με τη δουλεία
Και θα δουλεύεις 6 και 7 ημέρες
Θα 'ναι ίδιες οι Κυριακές με τις Δευτέρες...



Taburo Bota – Μιλάει και λέει (2018)

Για το τέλος, αφήσαμε ένα νέο συγκρότημα, τους Taburo Bota. Αποτελούνται από τους «ΘήταΡο», «ΟνόματαΔεΛέμε», «Rafa» και «Βασίλη» και η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά έγινε το 2011.

Το «Μιλάει και λέει» αποτελεί ένα από τα κορυφαία χιπ χοπ κομμάτια αυτής της δεκαετίας. Τα στοιχεία της δυτικής μουσικής κουλτούρας σε συνδυασμό με τους παραδοσιακούς ήχους της Ηπείρου αλλά και τους βαθύτατα πολιτικοκοινωνικούς στίχους του τραγουδιού, δημιουργούν ένα «εκρηκτικό» μείγμα, ακατάλληλο για άτομα με στερεότυπα και προκαταλήψεις.

...Υπάρχει σύστημα να σε διαμορφώνει,
να σε αποβλακώνει και να σε αποστειρώνει,
να σε μαστουρώνει, να σε αποξενώνει, να σε μπριζώνει
να σε πηδά, να σε κερατώνει, να σε τελειώνει...

Don't Miss
© Copyright Non Paper 2019 | All rights reserved
made with by templateszoo