Κειμενα

Κείμενα

Δέκα ελληνικά πολιτικά χιπ χοπ κομμάτια που έγραψαν ιστορία

Κυριακή, 3 Μαρτίου 2019

Δέκα ελληνικά πολιτικά χιπ χοπ κομμάτια που έγραψαν ιστορία

Στην Ελλάδα, η χιπ χοπ κουλτούρα έχει τις ρίζες της στα τέλη της δεκαετίας του '80 προς αρχές δεκαετίας του '90. Συγκροτήματα όπως οι FF.C, οι Terror X Crew, οι Active Member με το low bap κίνημα αλλά και μεταγενέστερα μουσικά σχήματα όπως οι ΝΕΒΜΑ, η Βαβυλώνα και οι Στίχοιμα, έχουν χαράξει ανεξίτηλα το πέρασμά τους σε αυτό που ευρύτερα ονομάζουμε ελληνική χιπ χοπ σκηνή.

Στο παρόν αφιέρωμα, συγκεντρώσαμε δέκα από τα σημαντικότερα πολιτικά τραγούδια που έγραψαν τη δική τους ιστορία στο χώρο του ελληνικού χιπ χοπ.

Δέκα αντισυμβατικά τραγούδια κόντρα στο ρεύμα, με κριτική ματιά σε αυτά που για πολλούς φαντάζουν δεδομένα, και με στίχους τόσο επίκαιρους που μοιάζουν σαν να γράφτηκαν χθες.


FF.C – Παραμύθι

Το 1987, ιδρύθηκαν στο Βύρωνα οι FF.C ή αλλιώς Fortified Concept (Οχυρωμένη Αντίληψη), ένα από τα πρώτα συγκροτήματα που εμφανίστηκαν στην ελληνική χιπ χοπ σκηνή.

Ένα από τα καλύτερα (αν όχι το κορυφαίο) και πιο προφητικά κομμάτια τόσο των FF.C. όσο και γενικότερα της ραπ μουσικής, είναι το «Παραμύθι». Αποδομώντας όλα εκείνα τα αφηγήματα με τα οποία μέχρι και σήμερα εξακολουθεί να γαλουχείται η ελληνική κοινωνία, το τραγούδι μιλά για χρεοκοπημένες ιδεολογίες, την παρακμή του hip hop και περιγράφει την ηθική κατάπτωση στην οποία εδώ και δεκαετίες έχει περιπέσει η χώρα.

Κυκλοφόρησε το 2004 στο άλμπουμ «Κλασσικά Ηχογραφημένα».

...Τώρα όλες οι πολιτικές παρατάξεις έχουνε γίνει ένα,
η εξουσία είναι γλυκιά κι ελκυστική για τον καθένα...



Active Member – Τι άλλο φοβάσαι

Πέντε χρόνια αργότερα, ιδρύθηκαν στο Πέραμα οι Active Member, οι πρωτεργάτες του «Low bap»⸱ ενός μουσικού κινήματος το οποίο διαφοροποιήθηκε από το υπόλοιπο χιπ χοπ στερέωμα που είχε αρχίσει σταδιακά να αποκτά τα εμπορικά χαρακτηριστικά της αμερικανικής hip hop σκηνής.

Στο «Τι άλλο φοβάσαι», ένα τραγούδι που αποτελεί «γροθιά» στους φόβους του μέσου έλληνα μικροαστού, το συγκρότημα αλλάζει χίλια πρόσωπα και φτάνει ως τα πέρατα της οικουμένης για να ταυτιστεί με τον κάθε κατατρεγμένο αυτού του κόσμου.

Κυκλοφόρησε το 2005 στο άλμπουμ «Blah-Blasphemy».

...Γίνομαι τάφος αντάρτη στο Ιράκ και μοιρολόι στην Παλαιστίνη
τυφλός στη Βοσνία Ερζεγοβίνη
πεινασμένος ιθαγενής στο Μεξικό
χίλιες επεξηγήσεις για το φόβο σου στο λεξικό...




Terror X Crew – Ο Έλληνας που έχεις συνηθίσει

Την ίδια χρονιά, στη Νέα Ιωνία, ιδρύθηκαν οι TXC ή αλλιώς Terror X Crew (Το Πλήρωμα του Τρόμου), το συγκρότημα που διαμόρφωσε τις βάσεις του σκληροπυρηνικού χιπ χοπ στην Ελλάδα και αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλά μεταγενέστερα σχήματα του χώρου.

Μολονότι δώδεκα χρόνια μετά, η στροφή τους από τον αντισυμβατικό/αντιεξουσιαστικό στον ελληνοκεντρικό/εθνικιστικό στίχο δίχασε το κοινό τους και σηματοδότησε τη διάλυσή τους, ο «Έλληνας που έχεις συνηθίσει» αποτέλεσε ένα εξίσου προφητικό κομμάτι που διαφοροποιούταν από το κυρίως ρεύμα, βάζοντας στο στόχαστρο κατά κύριο λόγο το στρατό, την αστυνομία και τις φοιτητικές παρατάξεις, και προειδοποιούσε τους ιθύνοντες πως πάντα θα «έχει ένα πρόβλημα για κάθε τους λύση».

Κυκλοφόρησε το 1997 στο άλμπουμ «Η Πόλις Εάλω».

...Μα τόσα χρόνια δεν καταφέρανε ν' αλλάξουν τα μυαλά μου.
Δεξιοί κι αριστεροί τώρα χαθείτε από μπροστά μου...



ΝΕΒΜΑ – Ξεχασμένοι ήρωες στη χώρα της μιζέριας

Ένα από τα πρώτα συγκροτήματα της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής που ιδρύθηκαν το 1994, υπήρξαν και οι ΝΕΒΜΑ.

Όπως όλα αρχικά τα τραγούδια τους, έτσι και το κομμάτι «Ξεχασμένοι ήρωες στη χώρα της μιζέριας» είχε στίχους με έντονο κοινωνικό προβληματισμό, αντίθετους με τα καθώς πρέπει πρότυπα και το ρεύμα της εποχής που ήθελε τη χιπ χοπ να είναι ένα είδος «υποκουλτούρας» και τους εκπροσώπους της, «παρίες» της κοινωνίας.

Κυκλοφόρησε το 1997 στο άλμπουμ «Μακριά απ' τη Γιορτή».

...Ειδικοί εξεταστές και με πείρα κριτικής
να βγάζουν την απόφαση δεν πρέπει ν' ακουστείς
γιατί ξυπνάς λέει συνειδήσεις δεν είσαι πια σωστός
μείνε ανεγκέφαλος ή γελωτοποιός...




Βαβυλώνα – Η μεγάλη του έθνους σχολή

Το καλοκαίρι του 1997, ιδρύθηκε η Βαβυλώνα, ένα από τα θρυλικότερα χιπ χοπ/low-bap και rapcore συγκροτήματα από το οποίο πέρασαν συνολικά 19 μέλη. Ένα από αυτά, ο« Σάτυρος», αποτελούσε την «ενσάρκωση» των στίχων των Active Member.

Στο κομμάτι του «Η μεγάλη του έθνους σχολή», το συγκρότημα «τα βάζει» με τη σήψη της ελληνικής κοινωνίας και αυτό που αποκαλούμε επιγραμματικά «το σύστημα»: από το πολιτικό και θρησκευτικό μέχρι το κοινωνικό και καλλιτεχνικό κατεστημένο.

Κυκλοφόρησε το 2001 στο άλμπουμ «Τα τέρατα παίζουν ακόμα».

... Μπορείς να γίνεις ένας έγκυρος ρουφιάνος
ένας έξυπνος χάνος ή ένας πάμπλουτος ζητιάνος...



Βέβηλος – Το μίσος

Δύο χρόνια μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από τους ναζιστές της Χρυσής Αυγής, το μέλος των «Βαβυλώνα» και «Ομερτά» και γνωστός για τους πολιτικοποιημένους στίχους του, Θανάσης Κατσαντώνης («Βέβηλος») γράφει ένα τραγούδι για το μίσος.

Με τις ατσάλινες ρίμες του, ο Βέβηλος περιγράφει σύντομα και περιεκτικά το μίσος σε όλες του τις πολιτικές και κοινωνικές του εκφάνσεις, όπως αυτό εκφράστηκε τα τελευταία χρόνια από τους οπαδούς της εγκληματικής οργάνωσης, τονίζοντας πως «αν έβαζε ρεφρέν, θα το πήγαινε απ' τον Μπενίτο ως την Λεπέν».

Κυκλοφόρησε το 2015 και συμπεριλήφθηκε στο άλμπουμ «Το Βιβλίο των Ηρώων του Δρόμου» που κυκλοφόρησε ένα χρόνο μετά.

...Είναι το μίσος παράξενα φτιαγμένο
αχόρταγο κομπλεξικό και ξυρισμένο
στοιβαγμένο σε φάλαγγες και σε πυρήνες
σε εθνόσημα, μαχαίρια και κρεατίνες...




Στίχοιμα – Εδώ Αθήνα

Το 1999, ιδρύθηκε ένα από τα πιο δημοφιλή εναλλακτικά και underground χιπ χοπ συγκροτήματα στην Ελλάδα, οι Στίχοιμα.

Το κομμάτι «Εδώ Αθήνα» περιγράφει αριστοτεχνικά την αθηναϊκή κοινωνία του σήμερα με «απαγορευμένους» στίχους που αντίκεινται σε όλους εκείνους που υποκριτικά επενδύουν στην ηθική, την πολιτική ορθότητα, τη σοβαροφάνεια και τον καθωσπρεπισμό.

Κυκλοφόρησε το 2012 στο άλμπουμ «Μηχανές».

...Αθήνα όλο αλλάζει και όλο ίδια μένει,
κι οι καθυστερημένοι νομίζουν πως φταίν' οι ξένοι...




Ρόδες feat. Ενδελέχεια – Άλλη μια στατιστική 

Τρία χρόνια μετά, ιδρύθηκαν οι Ρόδες, ένα επίσης εναλλακτικό αλλά και rock, electronica, hip hop συγκρότημα.

Το τραγούδι «Άλλη μια στατιστική» σε συνεργασία με τη ροκ μπάντα, Ενδελέχεια, είναι ένα πολύ καλά ζυγισμένο κομμάτι με «ψαγμένους» στίχους το οποίο περιγράφει την πικρή αλήθεια του σημερινού Έλληνα που «βρίζει Αμερικανούς αλλά γουστάρει coca cola» καθώς και του μέσου έλληνα γονιού που «ξορκίζει» των παιδιών του «την αμορφωσιά» αλλά «για δώρο ούτε ένα βιβλίο δεν τους πήρε μια φορά». 

Κυκλοφόρησε το 2005 στο άλμπουμ «Στη γιορτή της φαντασίας».

...Βρίζεις Αμερικανούς μα γουστάρεις Καντάφι, Σαντάμ,
Βρίζεις Τούρκους μα γουστάρεις μπριάμ.
Βρίζεις Εβραίους, Αλβανούς και Bin Laden
μα γουστάρεις coca cola, φτηνά χέρια και Ταλιμπάν...



Social Waste – Φράουλες στη Μανωλάδα 

Το 1999, γεννήθηκαν στο Ηράκλειο της Κρήτης οι Social Waste, ένα συγκρότημα διαφορετικό από τα συνηθισμένα που «αγκαλιάστηκε» από διάφορα αυτόνομα και επαναστατικά κινήματα σε όλο τον κόσμο. Οι Social Waste έγιναν γνωστοί για τον αμιγώς πολιτικοποιημένο τους στίχο και τη μοναδική τους ικανότητα να «παντρεύουν» το χιπ χοπ με τα παραδοσιακά μουσικά όργανα, κάνοντας τα τραγούδια τους να διακρίνονται τόσο από ένα διάχυτο ριζοσπαστισμό όσο και από έναν συνεχή ρομαντισμό.

Το κομμάτι «Φράουλες στη Μανωλάδα» σατιρίζει με αιχμηρό στίχο τη δεύτερη μνημονιακή κυβέρνηση Σαμαρά αλλά και γενικότερα τα πολιτικά δρώμενα της τότε εποχής, συμπεριλαμβάνοντας τους αστυνομικούς, τα ΜΜΕ, τις εξορύξεις χρυσού στη Χαλκιδική και τον εργασιακό μεσαίωνα.

Κυκλοφόρησε το 2013 στο άλμπουμ «Στη Γιορτή της Ουτοπίας».

...Αφού σε σπρώξανε πρώτα στην ανεργία
Τώρα σου αλλάζουν τη δουλειά με τη δουλεία
Και θα δουλεύεις 6 και 7 ημέρες
Θα 'ναι ίδιες οι Κυριακές με τις Δευτέρες...



Taburo Bota – Μιλάει και λέει

Για το τέλος, αφήσαμε ένα νέο συγκρότημα, τους Taburo Bota των οποίων η πρώτη δισκογραφική δουλειά έγινε το 2011.

Παρόλ' αυτά, το «Μιλάει και λέει» θεωρείται για πολλούς ένα από τα κορυφαία χιπ χοπ κομμάτια αυτής της δεκαετίας. Τα στοιχεία της δυτικής μουσικής κουλτούρας σε συνδυασμό με τους παραδοσιακούς ήχους της Ηπείρου αλλά και τους βαθύτατα πολιτικοκοινωνικούς στίχους του τραγουδιού, δημιουργούν ένα «εκρηκτικό» μείγμα, ακατάλληλο για άτομα με στερεότυπα και προκαταλήψεις.

Κυκλοφόρησε το 2018 στο άλμπουμ «Σπίρτα σε Πυρομανή».

...Υπάρχει σύστημα να σε διαμορφώνει,
να σε αποβλακώνει και να σε αποστειρώνει,
να σε μαστουρώνει, να σε αποξενώνει, να σε μπριζώνει
να σε πηδά, να σε κερατώνει, να σε τελειώνει...

Don't Miss
© Copyright Non Paper 2019 | All rights reserved
made with by templateszoo